Wszystko mogę w tym, który mnie wzmacnia, w Chrystusie. (Flp.4.13)
Fitness, spacer czy rower?
W trakcie ćwiczeń fizycznych zwiększa się proces pocenia. Automatycznie zaczynamy głębiej oddychać, a ruch wpływa na funkcje wewnętrzne. Jelita, pobudzone do lepszej pracy, zwiększają proces wydalania. Spalamy kalorie, a dodatkowo w trakcie przemian biochemicznych aktywują się funkcje hormonalne.
Wzrasta poziom endorfin, tzw. hormonów szczęścia, które odprężają umysł. Dieta detoksykacyjna oparta na holistycznej naturze człowieka ściśle wiążącej się z aktywnością. Nawet najzdrowsze nawyki żywieniowe, które zaczniecie podejmować każdego dnia, nie zagwarantują pełni zdrowia, jeżeli nie wzbudzicie w sobie jednocześnie pragnienia ruchu. W programie Jaglany Detoks warto podjąć regularną aktywność i wysiłek fizyczny, trzeba jednak pamiętać, żeby szczególnie w pierwszych dniach nie był zbyt intensywny. Istotnym elementem w programie jest natomiast ruch na świeżym powietrzu. Tlen bowiem jest bardzo istotny w procesie odkwaszania organizmu i każdy czas spędzony blisko przyrody doda wam naturalnych sił witalnych, których nie posiądziecie w zamkniętych klubach fitness. Postarajcie się więc podczas jaglanej diety oczyszczającej zaplanować sobie codzienny spacer, podczas którego wykonacie – choć przez parę minut – kilka prostych ćwiczeń oddechowych. Gimnastyka poranna podczas detoksu jest dobrą formą aktywności dla osób mało aktywnych. Na gimnastykę poranną nie trzeba jednak poświęcić więcej niż 10 minut. Tyle bowiem wystarczy, aby pobudzić zastoje energetyczne w organizmie i zwiększyć dopływ krwi do mózgu. Każdy powinien dostosować poranne ćwiczenia do swoich własnych upodobań, stanu zdrowia i możliwości.

Spacer jest najprostszą formą aktywności. Wiemy już, jak bardzo istotny jest ruch na świeżym powietrzu. Przyśpiesza bowiem metabolizm, usprawnia procesy detoksykacyjne organizmu oraz niezwykle wspomaga odkwaszanie.

Należy jednak pamiętać, że taki ruch musi trwać – nieprzerwanie! – nie krócej niż 30 minut. Stawiajcie zdecydowane kroki i sukcesywnie zwiększajcie tempo. Tylko wtedy możecie być pewni, że zaczynają się uruchamiać w organizmie wszystkie te mechanizmy, o których wyżej wspomniałem. Od spaceru jednak niedaleko do nieco innej formy ruchu, coraz bardziej zresztą w Polsce powszechnej. Nordic walking, czyli spacer z kijkami, jest bowiem jedną z bardziej wspomagających form ruchu. Wzmacnia między innymi układ krążenia i płuca, a użycie kijków podczas chodu oszczędza stawy. Plecy znajdują się w optymalnym położeniu, dzięki czemu nie ma napięcia mięśniowego. Technika marszu nordic walking jest dla większości ludzi stosunkowo łatwa do opanowania. Każdy początkujący powinien rozpocząć marsz krótką rozgrzewką, która pozwoli rozciągnąć mięśnie i uruchomić obręcz barkową. Mogą to być na przykład wymachy lub unoszenie trzymanych przed sobą złączonych kijków od pasa ponad głowę. Jeżeli będziecie odpowiednio rozgrzani i opanujecie podstawową technikę marszu, wówczas uprawianie nordic walkingu da wam wiele przyjemności i satysfakcji. Nordic walking to wariacja na temat najbardziej naturalnych form aktywności ruchowej człowieka, czyli marszu, chodu i biegu. Może więc go uprawiać niemal każdy, bez względu na poziom kondycji fizycznej, płeć i wiek.
Podczas programu Jaglany Detoks warto dodać do rozgrzewki lub spaceru serie podskoków, które poruszą zastoje jelitowe, zapewniając w ten sposób skuteczniejsze wydalanie. Pamiętajcie, aby zawsze mieć pod ręką butelkę z wodą lub naparem albo wypić więcej przed samym marszem. Polecam nordic walking podczas każdej diety oczyszczającej i odkwaszającej – od wiosny aż do późnej jesieni! Ruch może też być świetną zabawą. Przypomnijcie sobie chwile swojego dzieciństwa, kiedy ruch stanowił naturalny element każdego dnia. Zabawa w berka, rower czy wspinanie się po drzewach. Każda forma aktywności wiązała się wtedy z niewyobrażalnym szczęściem i radością. Możecie w to wierzyć lub nie, ale jesteście w stanie cofnąć do pewnego stopnia biologiczny zegar, przywracając tym samym energię swojemu ciału, umysłowi i sercu. Aktywne zabawy i ćwiczenia są korzystne dla serca, a dobra wiadomość jest taka, że serce to mięsień, więc wszystko co stanowi dla niego wyzwanie – czy będzie to wycieczka na rowerze, czy pokonanie iluś tam kondygnacji schodów – dodaje mu zdrowia i siły do miłości.

Proponowane artykuły

Wybierz jedną z kategorii lub rozwijaj się w każdej z nich